Google als bron voor het interview

Eén van de sessies die tijdens Het grote Interviewgala bezocht kon worden, ging over het gebruik van Google als bron voor het interview. Meer en meer wordt online informatie opgezocht en dit leidt tot een persoonlijking van de journalistiek. Kortom: door internet wordt de journalistiek meer persoonlijk. Iedereen kan bij de informatie en er zijn of haar eigen draai aan geven. Ook mensen die niet in de journalistiek werkzaam zijn, dragen steeds meer nieuws aan. Dit gaat in de toekomst nog een grotere rol spelen. Via Google kun je snel informatie over iemand opzoeken en veel mensen doen dan ook aan ‘koppensnellen’. Ook een groot voordeel is dat je direct kunt doorlinken naar de informatie van het desbetreffende medium.

Als (eind)vraag stond centraal de kwestie of de journalistiek nu ook daadwerklijk beter wordt met deze tools. Het antwoord hierop is een duidelijk ‘ja’. Zeker weten zelfs en het zal met het jaar beter worden. Maar is alleen Google nu een handige bron om informatie op te zoeken of blijft de alom bekende knipselmap ook bestaan? Beide, is het eenduidige antwoord. Ook als tip wordt aangegeven dat het handig is om gewoon bekenden van de interviewee om informatie te vragen. Op die manier krijg je andere wetenswaardigheden dan de informatie die online beschikbaar is. Een andere tip is om 50% van de informatie via bijvoorbeeld Google te verschaffen en de rest pas tijdens het interview zelf.

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s